Tavex koristi kolačiće kako bi osigurao funkcionalnost veb stranice i poboljšao vaše korisničko iskustvo. Prikupljanje podataka iz kolačića nam pomaže da vam pružimo najbolje iskustvo, da čuvamo vaš račun bezbednim i omogućava nam da personalizujemo sadržaj oglasa. Možete saznati više na linku kolačići.
Izaberite koje kolačiće možemo da koristimo
Kolačići su male tekstualne i cifrene datoteke koje se preuzimaju i čuvaju u vašem pregledaču dok posećujete veb stranicu. Mogu da se koriste za praćenje stranica koje posećujete na veb stranici, za čuvanje informacija koje unesete ili za pamćenje vaših preferencija kao što su postavke jezika sve dok posećujete veb stranicu.
Ovde možete da pronađete sve kolačiće koji mogu biti sačuvani u vašem pregledaču dok pretražujete sajt, za šta se koriste i koliko dugo se svaki od njih čuva.
Kada je reč o ulaganju u fizičko investiciono zlato, osnovno pitanje jeste – zlatne poluge ili zlatne kovanice. Šta izbor jedne ili druge znači za krajnjeg potrošača? Koja je razlika između Bečke filharmonije i poluge Valcambi od jedne unce kad oba proizvoda sadrže 31,1 g zlata čistoće 999,9?
Pogledajmo koje su sličnosti i razlike između poluga i kovanica.
Sličnosti između zlatnih poluga i kovanica
Prva sličnost je u tome što da bi bile zakonski klasifikovane kao investiciono zlato i poluge i kovanice treba da ispunjavaju konkretne uslove. Jedna kovanica treba da bude:
proizvedena nakon 1800. g.
zakonsko platno sredstvo (ili da je to bila) u zemlji svog porekla;
čistoće minimum 21,6 karata (finoća .900 ili više);
u prodaji sa premijom koja ne prelazi spot cenu zlata koje sadrži za više od 80%.
Da bi se tretirala kao investiciono zlato, jedna poluga mora da bude čistoće minimum 23,88 karata (.995). Na njoj treba da budu navedeni težina, finoća, proizvođač i serijski broj. Obe ove vrste investicionog zlata oslobođene su poreza na dodatu vrednost u većini zemalja u Evropi i svetu, uključujući i Srbiju.
Druga sličnost je što se veoma brzo mogu zameniti za gotovi novac. Zahvaljujući Tavex-u na srpskom tržištu dostupni su proizvodi najvećih i najpoznatijih rafinerija. To ih čini visoko likvidnim širom sveta. Kod gotovo svih tih proizvoda cena je jako blizu spot cene zlata na svetskim tržištima.
Najvažnija zajednička karakteristika je da obe vrste proizvoda čuvaju veoma uspešno vrednost investicije tokom vremena. Od kraja poslednjeg zlatnog standarda u SAD 15. avgusta 1971. g. cena zlata porasla je više čak i od vodećih berzanskih indeksa.
Cena zlata u evrima ima prosečan tempo rasta od 9% od uvođenja zajedničke valute. Vremenom ona značajno nadmašuje inflaciju.
Težina zlatnih poluga i kovanica
Zlatne poluge su dostupne u širokom rasponu težina. Najpopularnije među njima u Srbiji variraju od 1 do 100 g. Rafinerije proizvode poluge i težine do 1 kg, pored onih po standardu „dobra isporuka“ od 400 unci ili 12,4 kg.
Najmanja istorijska investiciona kovanica – francuskih 10 franaka, sadrži 2,902 g čistog zlata. Veći istorijski proizvodi su težine od 5,8 g (francuski zlatni dukat od 20 franaka Napoleon III), 13,76 g (Austrijski Franc Jozef od 4 dukata) i dosta retka kovanica u Srbiji od 30,48 g s nominalnom vrednošću od 100 kruna, koja takođe nosi lik ovog austrougarskog cara. „Najmasivnija“ istorijska kovanica je ona sa nominalnom vrednošću od 50 meksičkih pezosa, ali se ona opet ne sreće tako često.
Među modernim investicionim zlatnim kovanicama samo se kineske pande nude u težini od 1 i 3 g. Proizvodi iz ove kategorije obično se kreću između 1/10 unce (3,1 g) i jedne unce.
Proizvodnja, cena i premija
Investicione kovanice krasi prefinjen i istančan dizajn. Osim simbolike, njihove istorijske i umetničke vrednosti, u njemu se ogleda autentičnost proizvoda. Detalje originalnih kovanica je veoma teško falsifikovati. One istorijske podsećaju i na period zlatnog standarda kada su se realno koristile u svakodnevnom prometu. Kao što smo već videli, moderne kovanice su zakonsko platno sredstvo u zemlji svog porekla.
Pored motiva proizvođači dodaju i različite zaštitne elemente. kanadski Javorov list i Britannia su samo dva primera. Svaka od ove dve kovanice ima nekoliko dodatnih zaštita – engleska kovanica čak četiri ne računajući same motive na njima. Druge rafinerije i kovnice novca takođe dodaju različite detalje i nivoe zaštite kojima se potvrđuje originalnost proizvoda. Naravno, to ne znači da istorijske zlatne kovanice nisu sigurne, kao što ćemo uskoro videti.
Zlatne poluge su izrađivane tokom čitave istorije čovečanstva. U savremenom obliku pojavljuju se oko XVIII v u Engleskoj. Cilj je bio da budu jeftine za proizvodnju i da imaju standardne karakteristike. Investicione zlatne poluge koje su nam danas poznate nastavljaju tu tradiciju. Ukoliko su svi drugi uslovi isti, jeftinije je proizvesti polugu težine od jedne unce nego zlatnu kovanicu sa istim sadržajem plemenitog metala. Zato je, opet ako su svi drugi uslovi isti, premija kod poluga (iznos preko spot cene zlata koje sadrže) nešto niža nego kod kovanica.
Kod većih poluga premija je često još niža u odnosu na krajnju vrednost samog proizvoda, jer troškovi proizvodnje imaju još manji procentualni udeo. Ali budući da su sami troškovi izrade slični, nezavisno od veličine samog proizvoda, poluge manjih težina generalno se prodaju uz veću premiju. Često je ona veća nego kod manjih kovanica.
Osim troškova proizvodnje, premija i marža mogu zavisiti i od drugih činilaca, kao što su ponuda i potražnja na tržištu, promotivne kampanje i raspoložive količine kod konkretnog dilera i dr. Generalno, klijent uvek može prodati poluge trgovcu za vrednost količine plemenitog metala koju one u sebi sadrže. U nekim situacijama kod kovanica je moguće da postoji dodatna premija preko spot cene, na primer, u slučaju nestašice konkretnog proizvoda na tržištu.
Da li to znači da treba zaboraviti na kovanice i druge manje proizvode i ulagati samo u Valcambi, PAMP ili Argor-Heraeus u težini od 100 g? Ne nužno.
Deljivost ulaganja u investiciono zlato
Jedan od važnijih aspekata ulaganja u investiciono zlato jeste tzv. deljivost investicije. Ako raspolažemo samo jednom polugom od 100 g ili čak većom i trebaju nam obrtna sredstva, mi ne možemo da je podelimo i da prodamo samo jedan njen deo. U slučaju potrebe, moraćemo da prodamo celo svoje ulaganje.
Tu na scenu stupaju kovanice i poluge manje težine. Uz pomoć njih možemo obezbediti veću fleksibilnost koja nam je neophodna, a da one ipak čuvaju našu kupovnu moć. Zato je za ulagača možda bolje da poseduje deset poluga od sto grama, nego jednu od kilograma, na primer. On neće mnogo uštedeti na marži između kupovnog i prodajnog kursa, ali će imati znatno veću deljivost svojih sredstava. Razumna varijanta je razbiti ulaganje na proizvode različite vrste i težine. Jedan deo njega mogu činiti veliki proizvodi, a ostatak manji koji se mogu prodati za manju sumu u slučaju potrebe.
Pakovanje i sertifikat kod investicionog zlata
Zlatne kovanice isporučuju se u plastičnim kapsulama. U slučaju da ih je više i da je broj deljiv na deset, mogu se isporučiti i u plastičnim tubama. Obe ove vrste pakovanja moguće je otvoriti mada to nije preporučljivo raditi. Da bi se očuvala vrednost kovanica, na njima ne treba da bude nikakvih tragova dodira niti bilo kakvih oštećenja.
Sam proizvođač isporučuje poluge u hermetički zatvorenom pakovanju. Ne treba ih vaditi kako ne bi došlo do njegovog oštećenja. U protivnom, njihova vrednost kao investicionog proizvoda biće umanjena. Na pakovanju se navode sva svojstva poluge: proizvođač, serijski broj, težina, čistoća i potpis nezavisnog procenitelja kvaliteta. Na većini švajcarskih poluga on se nalazi neposredno uz natpis essayeur fondeur, certified assayer ili melter assayer.
Dok uz kovanice skoro nikad ne dolazi dokument o autentičnosti (u većini slučajeva to je nemoguće pošto one nemaju serijski broj, samim tim ne može jedan dokument da važi za konkretan proizvod), investicione zlatne poluge se isporučuju klijentima uz sertifikat kojim se potvrđuje poreklo i kvalitet. On je nerazdvojni deo njihovog pakovanja. Važno je imati u vidu da takav dokument može izdati samo kompanija koja ga je izradila – rafinerija ili kovnica novca. Druge institucije ne mogu da potvrde njegovu originalnost ili sadržaj plemenitog metala.
Pre nego što ćemo prokomentarisati ulogu sertifikata i potrebu za njima, nezavisno da li govorimo o kovanicama ili polugama, prvi nivo sigurnosti jeste da klijent kupuje investiciono zlato od pouzdanog dilera, koji nabavljaju investicione proizvode direktno od proizvođača. Trgovac garantuje za njihovo poreklo i kvalitet, između ostalog, i svojom reputacijom, a ona je od ogromnog značaja u svetu investicionog zlata i srebra.
Nezavisno od toga da li proizvod ima ili nema sertifikat, uvek treba proveriti njegove parametre. To je prva stvar koju će učiniti trgovac investicionim zlatom kada kupuje od klijenta.
Provera kvaliteta zlatnih poluga i kovanica
I poluge i kovanice moraju da budu u skladu sa odgovarajućim fizičkim parametrima. Da li je tako može proveriti skoro svaki čovek.
Kao što smo videli, pakovanje sa polugama ne treba otvarati. Parametri navedeni na njemu (serijski broj, težina, proizvođač) treba da se poklapaju sa onima koji su ugravirani na samoj poluzi.Fizičke karakteristike takođe treba da se poklapaju sa onima koje je proizvođač naveo – kao što su težina poluga + pakovanje, njena visina i širina. Kada poluga ili pakovanje imaju dodatne zaštitne elemente, oni se takođe moraju proveriti. Na primer, na poleđini PAMP Suisse i Fortune nalazi se odštampan QR-kod, čijim se skeniranjem može videti onlajn sertifikat i serijski broj.
Dimenzije investicionih zlatnih kovanica (debljina, prečnik i masa) takođe se lako proveravaju. Istorijske, za koje se pretpostavlja da su korišćene kao platno sredstvo, mogu imati neznatna odstupanja. Na primer, kovanica od 20 franaka ne treba da odstupa za više od 0,05 g od originalne težine. Pokazatelji modernih kovanica ne treba da odstupaju ni malo i kod njih ne treba da bude nikakvih tragova ili oštećenja, zato je preporučljivo da se ne vade iz zaštitne kapsule.
Osim tačnih dimenzija i težine, vizuelni elementi kovanica treba da budu jasni, sa puno detalja. Dodatni zaštitni elementi takođe treba da odgovaraju opisu proizvođača kada on postoji.
Zlato ima specifičnu gustinu od 19,3 g po centimetru kubnom, zato je ove fizičke dimenzije jednog originalnog proizvoda nemoguće postići upotrebom nekog drugog metala. Da bi se postigla tačna težina originala, kod falsifikata dolazi do odstupanja u nekom drugom parametru – visina, debljina, širina ili prečnik. Kod kovanica se često ne vidi jasno ono što je na njima predstavljeno, a može biti i drugih odstupanja, na primer, kod natpisa, u zavisnosti od toga koliko je „dobra“ imitacija.
Neoriginalni proizvodi se relativno lako otkrivaju, nezavisno od toga o kom proizvodu se radi. Zato sertifikat o autentičnosti od proizvođača nije od presudnog značaja. Ne mora obavezno to biti vodeći motiv prilikom izbora između poluga ili kovanice.
Šta izabrati?
Nema „tačnog“ ili „netačnog“ odgovora kada je reč o izboru investicione zlatne poluge ili kovanice. Izbor zavisi od različitih faktora, kao što su: budžet, premija na te proizvode u konkretnom trenutku, ciljevi, rok investicije, diversifikacija portfolija, fleksibilnost, likvidnost samog proizvoda i, što je možda najvažnije, lični afiniteti. Kao što smo naveli, ima smisla ulagati u različite proizvode iz obe ove kategorije, što obezbeđuje fleksibilnost i diversifikaciju kako prilikom ulaganja, tako i vezano za njihovo čuvanje. Ako posedujete samo investicionu zlatnu polugu od jednog kilograma, jasno je da se ona ne može čuvati na različitim mestima.
Važno je da će vam i investicione poluge i investicione kovanice pružiti ono zbog čega im ljudi vekovima poklanjaju poverenje – sačuvaće uspešno vašu kupovnu moć tokom vremena.